Auteur: Max (M.T.A.) Schep
Uitgever: Geromy
ISBN: 978-90-828581-2-9
Gebonden, uitgave 2018
464 pagina’s
 Richtprijs rond de 77,95 euro.

Jawel, het is er toch van gekomen. Ik had begin 2019 toen deze “Bijbel” werd gepubliceerd al het idee om hem aan te schaffen, maar ben het toen eigenlijk vergeten. Bezig met andere dingen. Bij het zoeken naar informatie over de Curtiss – Wright CW-21B Interceptor voor de recensie van de nieuwe Dora Wings kit kwam ik het boek weer tegen. Heb het toen gelijk aangeschaft. Prijzig, maar je krijgt er een schat aan informatie voor terug.

In het kort; Camouflage en Kenmerken op vliegtuigen van de militaire luchtvaart van Koninklijk Nederlands-Indisch Leger neemt u mee in de kleurrijke geschiedenis van het 36 jarig bestaan van de enige onafhankelijke koloniale vliegafdeling in Azië en de wereld.
In 464 pagina's met meer dan 650 veelal unieke foto's uit persoonlijke albums en een kleine 200 illustraties in de vorm van kenmerken, squadronemblemen, camouflagepatronen, zijaanzichten etc. wordt de tijdslijn van 36 jaar militaire luchtvaart in de tropen in beeld gebracht. Dat doet echter absoluut geen recht aan dit boek…Ik heb het al genoemd, het is de bijbel met betrekking tot de camouflage en kenmerken aangevuld met veel historie. Zolang ik Max ken binnen de IPMS, en dan gaan we zo’n 40 jaar terug, was hij al bezig met de Nederlandse luchtvaart en specialiseerde zich op het Nederlands Indische gedeelte. Hij staat borg voor gedegen onderzoek en een uitgebreid netwerk.

In 14 hoofstukken met de nodige bijlages gaat de schrijver de verschillende periodes van kleuren, camouflage en kenmerken langs waarbij niets vergeten wordt. Van de eerste pioniers na de oprichting in 1914 in hun gele Glen L. Martin hydroplanes, het veranderen van het vredig geel blauw en blank metaal naar de groene tinten van de Tweede Wereldoorlog, het wit van de Japanse RAPWI vloot en de politionele acties met de inzet van legendarische typen als de C-47, P-51, P-40, Spitfire en B-25 tijdens het dekolonisatieproces die leiden tot de overdracht aan de Republiek Indonesië in 1950. Ook wordt aandacht besteed aan de gevolgen van de val van Java met het door Japan buitgemaakt materieel, de inzet van naar Australië uitgeweken vliegtuigen door de USAFIA en RAAF alsmede de oprichting en inzet van de RNMFS en de Nederlands-Indische squadrons.

Een overweldigende hoeveelheid foto’s vormen de bronnen van dit boek maar maken het ook gaaf om gewoon plaatjes te kijken. Mooie duidelijke illustraties van Boerman/Jonker/Tilley geven u een ideaalbeeld om uw modellen van de juiste kleuren te voorzien samen met een groot aantal bijlagen die werkelijke alle mogelijke kleuren combinaties, patronen, merken en noem maar op alles gebaseerd op de Federal Standaard kleuren (FS-nummers). Voor Modelbouwers vertaald na de in 2019 bekende modelkleuren.

Luuk Boerman (zeker, van Modelbouw In Plastic, Dutch Decal en Dutch Profile) is verantwoordelijk voor de vormgeving. Ook dat staat borg voor kwaliteit.

Conclusie
Een werkelijk schitterend naslagwerk, zowel historisch als voor wat betreft de kleuren en kenmerken.
Rijkelijk voorzien van foto’s, tekeningen en kleuren informatie. Voor de modelbouwer werkelijk zijn bijbel voor het correct bouwen van KNIL-modellen en voor de historicus een bron van informatie, voor de geïnteresseerden een plezier om plaatjes te kijken en te lezen.
Max Schep levert werkelijk waar voor je geld.

Over Max Schep
De auteur-historicus Max Schep (1959) is al meer dan 40 jaar actief met het vastleggen van de fascinerende geschiedenis van de militaire luchtvaart in de voormalige kolonie Nederlands-Indië.
Als deskundige verleende hij zijn medewerking aan meerdere publicaties en is een vraagbank voor de kinderen van oud-Indiëgangers. Als lid van de Dutch Colour Group was hij in de jaren negentig één van de auteurs van “Camouflage en Kentekens op vliegtuigen van de Nederlandse Strijdkrachten”.

Schermafbeelding_2018-10-30_om_09.47.29
Geverifieerd door MonsterInsights