Auteurs: J.H.N. Greuter, M.T.A. Schep, L.H. Boerman, J.M. Bossong
Uitgever: BV Bonneville
ISBN: 90-73304-57-1
Gebonden , gepubliceerd: 1997
Pagina’s: 281
Prijs rond 90,00 – 150,00 euro.

Met referentie aan mijn beschrijving van de “KNIL bijbel”  De Geschiedenis van Camouflage en Kenmerken op Vliegtuigen van de Militaire luchtvaart van het Koninklijk Nederlands Indisch Leger, een mond vol mar ook een boek vol.
Na de aanschaf van dit boek ben ik op zoek gegaan naar de voorganger, ook als was dat bij het schrijven ervan niet bekend, Dat was niet makkelijk en koste me 120 euro op Marktplaats, maar goed het is tenslotte “out of print”. Terechte prijs of niet dit boek brengt wel een enorme hoeveelheid materiaal. Ik ben blij dat ik het gekocht heb.

In 6 hoofdstukken gaan de schrijvers alle onderdelen van de Nederlandse luchtvaart langs met een grote hoeveelheid bijlagen. Een groot aantal sub hoofdstukken leggen de geschiedenis, maar ook verfschema’s, camouflage, kenmerken, opschriften en wat er zoals bij hoort, bloot en heel uitvoerig. Waarom had de Fokker D-21 oranje driehoeken, maar ook rozetten, het wordt allemaal haarfijn uitgelegd met koninklijke besluiten en al. Uiteraard komt hier ook al het ML-KNIL uitvoerig aan bod. Aan foto’s geen gebrek inclusief veel kleur, bekende maar ook heel veel toen nog onbekende. Naast vele simpele maar handige schematische tekeningen bevat het boek ook een selectie kleuren aanzichten van Johan Greuter en Luuk Boerman die overigens ook een groot gedeelte van de lay-out voor zijn rekening nam. De titel van het boek zegt het al, uitvoerig worst in kleur in gegaan op rozetten, vlaggen, squadron banden, kenmerken opschriften, squadron badges, alles waar nodig met de correcte afmetingen. De bijlagen herbergen verder een schat aan extra informatie inclusief extra tekeningen!

Ik had het boek gelijk bij uitgave moeten kopen dan had ik geld bespaart, maar ik ben blij dat ik het alsnog heb kunnen kopen. Voor modelbouwers met als “specialisatie” de Nederlandse luchtvaart een must. Het nog kunnen kopen tegen een redelijke prijs is een tweede. Het zou geweldig zijn als er een heruitgave, deel 2 of wat dan ook komt geüpdatet naar nu, maar ook met het inmiddels nieuw beschikbaar gekomen materiaal.
Een aanrader als je hem nog kunt vinden!

kentekens
Geverifieerd door MonsterInsights